Emil Skårbratt - Reteaming
Chris Smith från Redgate berättade om deras erfarenheter av att jobba med reteaming i 4 år. Inför varje år presenteras nästa års team och fokusområden där varje anställd har möjlighet att byta team. I fyra år har dom haft reteaming och det är där för att stanna.
https://leadingagileteams.com/category/teams/reteaming/
• De har bevisat att de kan svara upp till bolagets behov
• Personer vill byta team för personlig utveckling
• Dom har blivit bättre på att forma team och onboarda nya medlemmar
• Goda arbetssätt och beteenden sprids naturligt mellan team
• Medarbetarna stödjer processen
Emil Skårbratt - Retrospective antipatterns
Aino Vone Corry från Metadeveloper presenterade erfarenheter från många år av att coacha team och deras agila arbetssätt.
Hur kan teamen förbättra sina retros och inte bara gnälla. https://metadeveloper.com/
• Lös problemen, inte symptomen
• Se till att alla teammedlemmar är på samma sida
• Tillåt småprat och förberedelser, men gör det INNAN ni startar mötet
• Fokusera på vad ni kan göra
• Acceptera saker ni inte kan förändra (The soup)
• Se till att alla känner sig bekväma att säga sin åsikt
• Ha en mötesfacilitator för varje möte, gärna olika
Andreas Runger Simonsson - The strangler fig patter
The strangler fig pattern – undvik ”the big bang” vid omskrivning av en applikation!
Robert Folkesson berättade om ett stort omskrivningsprojekt där man ville undvika att skriva om hela applikationen på en gång. I stället valde man detta mönster som går ut på att byta ut del för del. Genom att använda sig av YARP (Yet another proxy) som en fasad kunde man peka om anrop från webklienten till nya dotnet-core tjänster allt eftersom de fanns på plats. I praktiken kunde man för samtliga anrop mot backend i första hand anropa nya tjänster, om de inte fanns på plats ännu så gick anropet istället automatiskt till de gamla tjänsterna. Till slut kunde man avveckla de äldre delarna och endast de nya finns kvar.
Skapare av mönstret, Martin Fowler: https://martinfowler.com/bliki/StranglerFigApplication.html
Caroline Bornsjö - Jenny Radcliffe
Två föreläsningar som hamnade på min topplista som jag vill berätta om är Keynoten som var på onsdagen med Jenny Radcliffe ”Sometimes I’ve belived as many as six implossible things before breakfast…”. Hon arbetar som people hacker och med hjälp av social engineering så bryter hon sig in på företag (på företagens begäran) för att testa deras säkerhet. Hon berättade bl.a att 95% av alla säkerhetsintrång är pga. av mänskliga misstag…
En historia hon delade med sig om var ett företag som beställde hennes tjänster efter en stor såkerhetsuppgradering. De hade precis hade spenderat miljoner på sin lås, murar o säkerhet. Hon kom in bara genom att sätta upp en lapp på en dörr på baksidan - ”Please keep this door opened! Thank you !”.
En annan historia hon berättade var när hon spillde lite vatten på säkerhetsvakten, han tappade fokus och hon ursäktade sig och försökte hjälpa honom torka bort det. Efter lite obehag från vakten så sa han bara ”go on in, no worries”, höll upp dörren för henne och fokuserade vidare på sina blöta byxor.
Även om just DU inte är så viktig på ett företag, eller har de rätta behörigheterna för att någon skall kunna göra något skadligt för ett företag, Så är chanserna stora att DU känner någon som har det… och det är dem som de sociala hackarna är ute efter. Så tänk på vad du skriver på sociala medier, vem du lämnar ut uppgifter om och hur du skulle kunna vara en bricka i spelet att komma åt uppgifter som kan skada företaget som du är på.
Se gärna hennes föreläsningar (finns några på youtube) eller gå in på hennes sida och läs 😊, https://humanfactorsecurity.co.uk/speaking/
Caroline Bornsjö - Jessica Engström
En annan föreläsning som jag också tog med mig hem var ”Practical tips to elevate you UX & Accessibility” som hölls av Jessica Engström. Hon gav praktiska tips om hur man kan se över sina gränssnitt för att underlätta för användaren. Hon beskrev hur ett formulär, utformat på ”fel” sätt kunde ha 3 gånger så många fler distraktionspunkter och därmed ta längre tid att fylla i. Hon visade även ett tal på 16 tecken och hur svårt det är att komma ihåg ett sådant nummer, men genom att bryta ner det i 4 delar, helt plötsligt blir mycket lättare att ta in och till och med komma ihåg.
Även dispositionen på sidan, hur man läser ett formulär eller en webbsida. Hon la upp nedanstående bild, vilket jag läste i helt rätt ordning 😉
Hon gick även igenom hur ett felmeddelande till en användare bör utformas (vilket fick mig att inse att vi behöver se över några av våra fel i systemet). Hon tog upp 5 saker som ett felmeddelande bör innefatta:
- Använd vanligt språk (ingen teknisk jargong utan något som användaren kan förstå)
- Felmeddelandet bör kunna ageras på, vad kan användaren göra för att gå vidare
- Håll det kort
- Ge en lösning till användaren
- Var ödmjuk, dvs lägg inte någon skuld på användaren
Det var tre trevliga dagar i Malmö med mycket inspiration och roligt att mellan föreläsningarna kunna diskutera det man lyssnat på med sina goa kollegor 😊!