Hela Ikaros har aktivt tränat på att visa uppskattning, hitta andras styrkor och uppmuntra till att göra mer av det man är bra på. Undvik att kritisera. Modellen heter med AI (Appreciative Inquiry). Alla har utbildat sig inom samarbete (Radical Collaboration), som bygger på vetenskapliga modeller och processer för att hitta hållbara win-win-lösningar (Julseminarium 2017). Samtliga har utbildat sig inom coaching, bli bättre på att lyssna och bättre på att fråga (Julseminarium 2018).

Under det gångna året har Pelle Frisack hjälpt oss att ta ett steg till i hur vi kan bygga vidare på vår kultur och sätta egna målbilder för att bidra med ett positivare och kreativare klimat, eller helt enkelt lite trevligare och lite ”skönare”. Som konsult är det lätt att fokusera på ”Görandet”, som ger respekt och glömma ”Varandet”, som spider gillande och arbetsglädje. Och för er som hängt med Ikaros ett tag så var det där våra Julseminarier en gång började när Klas Parknäs berättade om Varandet i sin föreläsning ”Lycka eller Lyckad”. ”Gör du vad du gör för att känna lust, eller för att slippa känna olust?” Vi vill bidra med lust.

Alla förändringar i beteende kräver träning. Pelle Frisack hade praktiska exempel på vad man skall sluta göra och vad man skall göra istället. Nedan är några övergripande områden att träna på:
- Det är trevligt att inkludera andra, undvik att ignorera.
- Det är trevligt att få andra att känna sig kompetenta, undvik att förödmjuka
- Det är trevligt att få andra att känna sig omtyckta, undvik att avvisa
Träna, de stigarna som hjärnan ofta tar blir väldigtupptrampade. Och gamla stigar kan faktiskt växa igen om vi slutar att gå på dem. Känns det bra så går det bra.

Ikaros styrelseordförande Marianne tackade Pelle och berättade hur Ikaros har jobbat med att ta fram sitt egna "Snällbränsle" och delade även med sig av Ikaros egna "Snällbingo" i den bok, som delades ut till samtliga kunder där en repetition av olika verktyg och tänkvärda ord kring Ikaros fokus från tidigare år, så som vikten av samarbete och coaching.



